tiistai 23. syyskuuta 2014

Saksalainen koulu

Nea, Saksa



1) Gesamtschule, Grundschule, Gymnasium, Hauptschule & Realschule

Ihan rehellisesti sanottuna mulle ei ole vielä selvinnyt tarkkaan, mikä funktio noilla kaikilla eri kouluilla on. Grundschule on joka tapauksessa alakoulu, jossa ollaan vuosiluokat 1-4 ja sen jälkeen siirrytään toiseen kouluun. Mun käsityksen mukaan valtaosa menee Gymnasiumiin ja nuo muut vaihtoehdot on olevinaan jotenkin huonompia ja enemmän ammattiin suuntautuneita kuin Gymnasium eli lukio. Jotta tämä koulujärjestelmä olisi mahdollisimman vaikea, joka osavaltiolla on eri systeeminsä ja vielä kaupungeilla/kouluillakin on sananvaltaa. Noiden muiden koulumuotojen jälkeen mennään jonkun näköiseen ammattikouluun ja Gymnasiumista korkeakouluun.

Mun koulussa on kumminkin siis luokat 5-12 eli 10-vuotiaista 17-/18-vuotiaisiin. Mä olisiin ikäni puolesta luokalla 12, mutta mut laitettin luokalle 11 koska 12-luokkalaisilta loppuu koulu jo huhtikuussa ja ne on abeja. Tämä saksalainen luokkajako on jotenkin omituinen, koska esimerkiksi nyt 11. luokalla on sekaisin mua kaksi vuotta nuorempia ja mua vuoden vanhempia ja suurin osa taitaa olla 16, joten en tajua millä logiikalla oppilailla on parhaimmillaan kolmen vuoden ikäero keskenään. :D

Mä siis kerron lähinnä nyt Gymnasiumista ja miten se täällä Nordrhein-Westfalenissa / Kölnissä menee.




2) Tunnit putoaa pois

Opettaja on kipeä / opettajalla on Klassenfahrt 5a:n kanssa / yms -> tunti peruttu ja saadaan tehtäviä. Suomessahan systeeminä on joko hankkia sijainen tai se, että joku muu opettaja käy avaamassa luokan oven ja antamassa tehtäviä ja sitten niitä tehdään keskenään luokassa, mutta tunti pidetään joka tapauksessa. Saksassa tätä systeemiä ei oo vaan jos opettajaa ei ole, ei ole tuntiakaan. Sopii mulle!


3) Eväät

Saksassa ei ole kouluruokaa, vaan kouluruokala josta ruokaa saa halutessaan ostaa ja suurin osa oppilaista syö omia eväitä niin kuin hedelmiä, leipää, jogurttia tms. ja kaikilla on vesipullo mukana. Monet myös ostaa sen veden kaupasta joka kerta, vaikka joisikin tavallista vettä eikä mineraalivettä kuplilla(älkää ostako Rewen tavallista vettä, se maistuu pahalta.)





4) Kielten tunnit

Sitä voisi kuvitella että tehdään sanasto- ja kielioppitehtäviä kirjasta, mutta ei, mulla on enkun Grundkurs eli ns. pohjakurssi eikä sitä syventävämpää kurssia ja silti käydään monisteista Amerikan presidenttien puheen sisältöjä läpi ja mietitään tunnilla englanniksi miten USA:n itsenäisyysjulistuksessa ja amerikkalaisessa unelmassa on sivuutettu orjat kokonaan. :D

5) Kaikki viittaa

Kaikki viittaa ja koko ajan, Suomessa oon tottunut siihen että 75% luokasta makaa tunnin pulpetin päällä enkä siihen että sama määrä oppilaita viittaa koko ajan aktiivisesti. Yksi tyttö mun koulusta oli muuttanut tänne Bayerista viime vuonna ja oli kuulemma ihmetellyt miten täällä viitataan niin vähän. :D

6) Itsenäiset tehtävät

Tehtäviä tehdään ja paljon. Suomessa mä oon tottunut siihen että käydään ensin kappaleen sisältö läpi ja sitten tehtäviä, mutta täällä tehdään homma toisin päin ja ekaksi yritetään vääntää tehtävää ja sitten käydään perusteellisesti tehtävä yhdessä läpi ja opetetaan sitä itse asiaa läpi. Tämä ei toimi mun kohdalla kovin hyvin, koska mulla ei ole suurimmasta osasta juttuja aavistustakaan ja yleensä teen tehtävät jollain tapaa väärin vaikka olisin mukamas ymmärtänyt tehtävänannon.

Täällä myös pitää ajatella ja miettiä aika paljon itse, info ei vaan tule suoraan opettajalta joka luennoi kaiken tuntia luokan edessä vaan luokassa on oikeesti keskustelua ja pohdintaa eri asioista, kun ainakin mun lukiossa homma perustuu siihen että sä kuuntelet mitä opettaja sanoo ja kirjoitat sitten taululta muistiinpanoja kiltisti ylös.

7) Iso koulu

Mun koulu on suht iso suomi-mittakaavassa, yli tuhat oppilasta. Meillä on myös kaksi eri rakennusta ja toisessa rakennuksessa on kolme kerrosta ja pari eri siipeä ja toisessa neljä kerrosta. En voi varsinaisesti sanoa, että mua ilahduttaa laahustaa neljänteen kerrokseen 90 minuutiksi ja sitten takaisin alas, kun mun suomikoulussa kerroksia on kaksi eikä tarvi liikkua niin paljon tuntien välillä. :D

8) Täpötäydessä ratikassa ja metrossa kouluun

Mulle ihan uusi juttu on kulkea ratikalla ja metrolla kouluun :D Meen kilometrin matkan keskustasta koululle metrolla kun se on vaan niin helppoa ja otan ilon irti kunnollisista julkisista silloin kun voin! Plus en osaa mennä ilman google mapsia sitä matkaa...

Mun koululaukku on myös nykyään superpainava, kun nää tykkää käyttää täällä kovakantisia kirjoja joissa on kahden tai kolmen vuoden opetusmateriaali ja raahaan vielä lisäksi isoa sanakirjaa mukana, kun pienemmästä ei löydy ikinä puoliakaan sanoista.

9) Tämä ei varsinaisesti liity saksalaiseen koulunkäyntiin, mutta mulla on tälläinen läksyvihko, johon merkitään aina läksyt.

Nämä taitaa olla kyllä vähän nuoremmille tarkoitettu, mutta suurena kontrollifriikkinä mun oli pakko päästä kokeilemaan, kun noita ei Suomesta löydy. :D Niin joo ja meillä käytetään monisteita tosi paljon! Joka tunti saadaan joku random moniste ja yleensä läksykin on sitten joku monisteen tehtävä. :D




10) LK und Grundkurs, mündlich und schriftlich

Unohtui mainita näistä. 11. luokalla pitää valita täällä kaksi LK:ta eli Leistungskursia, joita luetaan 5 tuntia viikossa kolmen sijaan ja ne on syventävämpiä, tyyliin pitkä matikka Suomessa. Nämä aineet kirjoitetaan myös Abiturissa. Grundkurs on sitten vaan se peruskurssi jota on 3 tuntia viikossa. LKt ja random määrä muita aineita on schriftlich eli kirjallisia, ja niissä täytyy tehdä kokeet. Mündlich-aineet on suullisia ja niissä arvosana perustuu läksyihin, tuntiosallistumiseen ym. Mulle selvisi tämä mündlich/schriftlich-juttu tällä viikolla, tiesin jo aikaisemmin kyllä mitä ne meinaa, mutta luulin että mulla on kaikista aineista silti kokeet, suullisista vaan joku suullinen tentti. Saa nyt siis nähdä saanko todistusta ja jos saan, niin mitä arvosanoja sieltä tulee, kun en oo oikein osallistunut tunnilla. Pysyn aiheessa kyllä mukana, mutta en saa tarpeeksi nopeasti muodostettua vastausta opettajien kysymyksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti