tiistai 22. lokakuuta 2013

Sadetta ja Hampuria

Sonja, Saksa

Perjantaina sää oli ehkä enemmän kuin kamala. Pyöräilin kouluun vesisateessa, kastuin totaalisesti ja suunnilleen jäädyin - ja kaikki tämä vain yhden tunnin takia. Perjantaisinhan päiväni on vain nelituntinen, mutta tällä viikolla kokeiden takia ensimmäinen ja kaksi viimeistä tuntiani oli peruttu. Sama sade jatkui edelleen kun lähdin pyöräilemään takaisin ja olo todellakin kuin uitetulla koiralla perille päästyäni. Eipä silti tainnut keli olla mieluinen kissallekaan. Se löytyi nimittäin sängyltäni nukkumasta.

Säätä uhmaten lähdin vielä iltasella ratsastamaan. Tällä kertaa sain vähän vaihtelua ja ratsastin Milano nimisellä halfinger ruunalla. Nämä kaverit taitaa olla vähän suomenhevosten tyylisiä, tai ainakin tämä tapaus muitutti minua aika vahvasti yhdestä edesmenneestä jääräpää suomenhevosesta oman ratsastushistoriani ajalta. Pakko myöntää, että alkuun kontrolli oli aika pahasti hukassa, mutta alkoihan se siitä sitten sujua jo paremmin, kun oikeat nappulat löytyivät.

Kotiin lähtiessä olikin sitten oiekin mukava kaatosade, joten päivän aikana ehdittiin kastua pariinkiin otteeseen kunnolla. Missä on sateenvarjo tai sadetakki silloin kun niitä tarvitsisi? Onneksi tallitakki silti pitää vettä aika hyvin...

Lauantaina lähdettiin päiväreissulle Hampuriin kahden Mindenissä asuvan muun YFUn vaihtarin (molemmat Kiinasta) ja meidän betreuan kanssa. Itse jouduin selviytymään yksikseni junalla Bad Oeynhausenista Mindeniin, onneksi se junalla matkustaminen täällä ei ole niin erilaista kuin Suomessa, eikä nämä kaksi nyt niin isoja kaupunkeja ole, että onnistuisin hukkaamaan itseni juna-asemalle.

Mindenissä tapasin sitten neljä muuta matkalaista, myös ensimmäistä kertaa nämä kaksi kiinalaista vaihtaria ja sillä porukalla otettiin juna kohti Hampuria. Ensimmäisenä mentiin tapaamaan meidän betreuojen poikaa ja tämän kämppistä, jotka opiskelevat ja asuvat Hampurissa. He liittyivät myös joukkoomme iloiseen ja sateesta piittaamattomaan (okei okei, kyllä se sada ihan pikkuisen painoi mielialaa alas, mutta ei annettu sen kuitenkaan liiaksi häititä), joka suuntasi kiertämään kaupunkia. Kävelimme ostosalueen läpi (jossa on ihan btw. myös Iittalan myymälä), shoppailulle ei meillä kuitenkaan tällä kertaa ollut aikaa. Teimme pientä nähtävyyskierrosta, eli toisin sanoen katsastettiin muutamat tärkeimmät kohteet ja saimme kuulla mielenkiintoiset ja hauskat faktat näistä.

Eniten meillä hurahti aikaa Miniature Wunderlandissa. Kyseessä on siis museo, jossa on paljon pienoismalleja eri aiheista, lähinnä kaupungeista ja niiden juaverkostoista jne. mutta myös muista aiheista (kuten Saksan politiikasta). Täytyy sanoa, että tämä on älyttömän siisti paikka ja voin lämpimästi suositella jokaiselle, joka on Hampuriin suuntaamassa - etenkin jos mukana on lapsia tai lapsenmielisiä.

Museosta jatkettiin eteenpäin, pienelle laiva-ajelulle joen toiselle rannalle (älkääkä taaskaan kysykö joen nimeä), jossa sitten näimme vähän lisää kohteita ja menimme myös syömään. Ja seuraavana listalla onkin... JUOKSEMISTA! Juostiin ravintolasta metroasemalle, etsittiin oikeaa laituria ja napattiin metro juuri ajoissa -> hengähdettiin hetki vain jotta voimme juosta juna-asemmalle oikealle junalle ja junaan päästyämme toteamme, että juoksimme ainakin tuon viimeisen pätkän ihan turhaan, sillä juna lähtikin 5 minuuttia myöhemmin, kuin olimme ensin ajatelleet. No ei siinä sinänsä mitään, hyvää kuntoiluahan tuo on ja kokemus sinänsä...

Kotimatkalla jouduttiin vaihtamaan junaa kahdesti ja jouduimme juoksemaan vielä kertaalleen, jotta ehdittiin ostaa mulle lippu takaisin kotiin lähtevään junaan ja napata vielä se junakin. Tuo viimeinen väli olikin sitten aika stressaava, sillä en sitä ollut ennen kulkenut ja oli niin pimeää, etten kyennyt näkemään ulos juuri lainkaan. Tuli sitä silti kuitenkin selviydyttyä kotiin ilman ylimääräisiä mokailuja.

Sunnuntaille en ollut suunnittelut mitään (ja hyvä niin, koska tuo Hampurin reissu oli aika uuvuttava, kuten etukäteen arvelinkin). Ajan kuluksi päätin kuitenkin lähteä shoppailemaan. Normaalistihan suurinosa kaupoista on sunnuntaisin kiinni, mutta kerran kuukaudessa tai kahdessa ne on auki myös sunnuntaina ja tämä päivä sattui olemaan yksi niistä päivistä. Keskustassa näytti olevan myös jokin muu tapahtuma meneillään, mutten kuitenkaan alkanut ottaa asiasta sen enempää selvää.